REKLAMA

Které bylinky a potraviny pomáhají proti stresu

Když začne být seznam denních povinností významně delší, než se dá stihnout, automaticky stoupá nervové napětí. Zvláště teď v období adventu se musí spousta lidí pořádně otáčet, aby vše stihla a zvládla podle svých představ. Určitě se vyplatí držet tělo i ducha v rovnováze pomocí léčivé síly bylin. 

Čáry, magie a pověry z říše rostlin

Stres není negativní stav 

Stres opravdu není v zásadě negativní. Uvádí tělo do poplašné nálady a podněcuje vylučování hormonů, které organismu pomohou rychle zareagovat na stav ohrožení. Krevní tlak, svalová aktivita a srdeční frekvence stoupají. Jakmile je vše podstatné vyřízeno, vrátí se tělo zpět do klidového stavu. Svízelné to začíná být, když se člověk dostane do neustávajícího napětí, je bez odpočinku a začnou se u něj dostavovat příznaky jako podrážděnost, poruchy spánku nebo srdeční problémy. 

Bylinkami proti stresu 

Dobrou prevencí je dopřát si každý den krátkou pauzu a vypít šálek čaje připraveného z vhodně zvolených druhů léčivých bylin. Meduňka lékařská zahání neklid, levandule mírní napětí, chmel a mučenka zklidňují. Pokud se vám nedaří usínat, vyplatí se sáhnout po kozlíku lékařském. Odolnost vůči zátěži posílí sibiřský ženšen (eleuterokok ostnitý) nebo damiána (pastala rozprostřená).

Které byliny si nasbírat do devatera kvítí

Stresu odoláte i změnou jídelníčku 

Stresu dokáže házet klacky pod nohy také dieta. Namísto produktů z bílé mouky, jako jsou těstoviny, by měl člověk v období plném stresu dávat přednost celozrnným výrobkům. Složené cukry v nich obsažené totiž posilují nervový systém. Doporučení si zaslouží také potraviny bohaté na mastné kyseliny omega 3, protože mají mnohostranně pozitivní účinky. Chrání nervové buňky a podporují jejich zdravou aktivitu. Jsou zásadní také pro normální fungování srdce. Hodnotné mastné kyseliny jsou obsažené především v tučných mořských rybách, jako je losos, a také ve lněném, konopném nebo ořechovém oleji. 

Dopřejte si hormon štěstí 

Během stresových situací je důležitá látka tryptofan. Naše tělo ji potřebuje k výrobě hormonu serotoninu, který člověka činí uvolněnějším a spokojenějším. Určitě ho znáte pod názvem hormon štěstí. Tryptofan se nachází v kuřecím mase, rybách a vejcích, ale i v potravinách rostlinného původu, jako jsou kešu ořechy a čočka. 

Ochutnejte jarní pupeny stromů

REKLAMA
REKLAMA