REKLAMA

Jak se vyhnout nachlazení? Choďte více ven a více se pohybujte

Lidské tělo s dobře fungujícím krevním oběhem a silnou imunitou dokáže úspěšně odolávat patogenům. Všimněte si zvláště toho krevního oběhu. Různé studie, ve kterých se testované osoby třásly zimou v promočeném oblečení, totiž prokázaly, že osoby vystavené chladu netrpěly vyšší nemocností než osoby ze srovnávací skupiny, kterým bylo po celou dobu pokusu příjemně teplo. Jak to? 

Prokrvené tělo i sliznice předchází nachlazení 

Odborníci vidí dvě zásadní příčiny a obě se týkají nosní sliznice jako hlavní vstupní brány pro původce nemocí z nachlazení. Nosní sliznice se v chladu hůře prokrvuje, a to má za následek sníženou cirkulaci imunitních buněk, které jsou za normální situace schopné okamžitě zachytit viry pronikající do těla. Druhý moment, který během zimy škodí sliznici nosu, je častý pobyt v přetopených místnostech se suchým vzduchem.  

Pro předcházení nemocem z nachlazení je proto klíčový pohyb, který rozproudí krevní oběh a zlepší celkové prokrvení těla. Doporučují se také pravidelné návštěvy sauny, protože pobyt v horku s následným prudkým ochlazením zvyšují průtok krve sliznicemi nosu a krku. Předcházet nachlazení pomohou i éterické oleje zázvoru a štiplavé a pálivé látky obsažené v křenu anebo chilli papričkách

Imunitu posilujte potravou bohatou na vitaminy

Imunitní systém je třeba posilovat průběžně, a to i přijímáním vyvážené a na vitaminy bohaté stravy s velkým podílem čerstvého ovoce a zeleniny. Vynikajícím zdrojem vitaminu C jsou citrusy, rakytník nebo papriky. Mrkev je bohatá na vitamin A, vlašské ořechy skrývají vitamin E a ryby anebo avokádo bodují vysokým obsahem vitaminu D

Nelze zapomínat ani na střevní flóru, protože ve střevech sídlí značná část imunitního systému. Důležité je nezanedbávat přijímání potravy bohaté na vlákninu. Ta se skrývá především ve lněných semenech, celozrnných výrobcích, luštěninách, bramborách a další zelenině

REKLAMA
REKLAMA