Co v zimě jíst, aby vám nebylo chladno: dejte přednost potravinám, které vaše tělo vyživí a prohřejí, a vyvarujte se těch, které vaši energii spotřebují

Konzumace „zahřívacích“ nebo naopak „ochlazujících“ potravin v určitém ročním období vychází sice ze staré asijské medicíny, účinky některých jídel nebo tekutin na lidské tělo ale odkoukali i naši předci.  

Ve větší zimě, potřebujete více energie 

Podle jednoduchých fyzikálních zákonů platí, že v zimě musí člověk vynaložit více energie na to, aby se zahřál. Jak tu energii navíc získat? Jednoduše jídlem. Ale pouze takovým jídlem, které v lidském těle vyvolá pocit tepla

Jezte hlavně vařená a pečená výživná jídla 

Jen si vzpomeňte na kuchyň našich předků: v troubě se peklo maso, na sporáku stála teplá polévka a z konvice sálal bylinkový čaj. Zima má být obdobím klidu, obnovy a ukládání zásob. Jezte proto výživné potraviny, teplá jídla (myšleno tepelné upravená: vařená, pečená), a to klidně i ke snídani. V tomto ročním období prostě zapomeňte na zdravé zeleninové saláty

Dopřejte si kaše, vývary a trochu víc křenu 

Z jídel vás v zimě zahřejí zejména různé kaše, luštěniny, zelí, vhodné jsou i brambory a při vaření sáhněte i po uskladněné kořenové zelenině. Vhodné je používat více cibuli, česnek, křen, dobře vás prohřeje i silný vývar (z masa nebo zeleniny). Z ovoce jezte především to, co jste si na zimu usušili. Maso je sice nezbytné (červené i bílé), ale nepřehánějte to s ním, protože vaše tělo spotřebuje hodně energie na jeho strávení. 

Čaje a koření, které vaše tělo prohřejí 

K pití je ideální černý čaj, čaj ze sušených bylinek nebo sušeného ovoce. Zelený čaj spíše ochlazuje. Příznivci vína by se měli v zimě orientovat na červené víno, nejlépe svařené, čímž se dostáváme ke koření. Pocit tepla ve vás vyvolá třeba použití hřebíčku, skořice, pepře nebo papriky, ze sušených bylin je účinný rozmarýn a dobromysl. Známé zahřívací (a další) účinky má i zázvorový kořen – ideálně v čaji s medem. 

Vyhněte se potravinám, které vás ochlazují 

Studené nebo ochlazující potraviny vám tělesnou energii a pocit nasycenosti v zimě nedodají. Jedná se například o syrové ovoce a zeleninu, mléčné výrobky (myšleno jogurty z lednice) nebo třeba produkty z bílé mouky. 

Zdroj: autorka za použití publikace Jak se léčit vhodnou stravou 

Předplaťsi & Ušetři

Předplatné Naší krásné zahrady