REKLAMA
REKLAMA

Moderní sochařina do zahrad patří

REKLAMA
REKLAMA

Máte pořád čas na oba koníčky?

Letos jsem se zúčastnil jako trenér několika velkých závodů plus na Dolní Moravě pořádáme v zimě kemp, kde učíme malé děti správně jezdit a dospělé dobře trénovat. Ale snowboard a trénovaní už  pomalu opouštím a přesouvám se do ateliéru. Tam jsem rád. Baví mě něco vytvářet. Chci mít taky víc času na rodinu, chci být s dětmi.

Potřebují podle vás zahrady sochy?

Na to sochař asi nemůže odpovědět nezaujatě. Moderní sochařina patří do zahrad stejně jako do domů nebo bytů. Měla by být součástí projektu už od úplného začátku něčeho, protože dodává jiskru do svého okolí, odpoutává vás od realistického, praktického, rychlého světa do světa pocitů a dobíjí tak energií jako příroda nebo čtení.

A má smysl pro milovníky zahrad zajímat se o umění jako takové?

Má smysl se zajímat o své okolí, o filmy, o knihy, o divadlo? Člověk se tím obohacuje. Kdo nemá nic na stěnách bytu, ten se podle mě o nic nezajímá. Bavit se s ním je tedy nuda. Umění je téma, o kterém se jde bavit donekonečna… Plus tedy pro lidi, co potřebují i nějakou tu realitu a praktičnost, je to chytrá a dobrá investice, uložení peněz.

Je potřeba ke koupi dobré plastiky znalost umění?

Ke koupi umění je potřeba jen umění vnímat a mít k němu nějaký vztah. Ten bývá založen na zájmu a nějakých znalostech, které ale nemusí být nijak ohromující. Asi bohatě stačí si všimnout, že se umění nějak vyvíjí, někam směřuje a že se vyvinulo od zaznamenávání reality k zaznamenávání pocitů.

Nejčastěji používáte kov a dřevo. Proč?

Baví mě materiály, které vycházejí z přírody, protože ji pak pocitově zpětně nahrazují nebo doplňují do prostor, kde jí není dostatek. Nemám rád umělé hmoty, lamináty a podobně. Ty se s postupem času nijak nemění, to mi přijde nepřirozené. Člověk taky stárne, myslím že bychom měli ctít to samé i u plastik. Mění se, rozpadávají, degradují a každá forma té degradace je zajímavá, živá.

Ale abych byl upřímný, bronz také používám, dělám odlitky dřevěných plastik do bronzu. A je to krásný materiál, i když neměnný. Sklo je krásný materiál, také pocházející z přírody a neškodící... je toho plno, co jde využít a co je mi blízké. Výběr materiálu je důležitý pro celou formu sochy, materiál sám vlastně vede ruku sochaře a pomáhá mu něco vytvářet.

Vaše sochy v sobě mají zvláštní pnutí, radost i smutek zároveň. Děláte to cíleně?

Díky, tohle mě nenapadlo, ale asi to tak u většiny mých prací je. Moje sochy jsou vždycky trochu smutné, nostalgické, někdy optimistické a energické, a bůhví co ještě. Jsou to figury-lidé, a měly by obsáhnout stejné emoce jako máme my.

Komu byste doporučil ke koupi své sochy?

Dělám natolik divné věci, že každý klient, kterého to baví, je mi něčím podobný a ta spolupráce s ním je vždycky naplňující. Potkávám úžasné lidi, na kterých mi pak díky společnému poutu záleží.

REKLAMA
REKLAMA

 

Predplatne

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA