Chlorofyl vám může prodloužit život: jezte kopřivy nebo pampelišku a budete stárnou pomaleji

Kopřiva

Jezte kopřivy a pampelišku, jsou plné chlorofylu

Chlorofyl, známé zelené barvivo, je obsažen především v zelených částech rostliny. Je tedy obsažen v listové zelenině jako salát nebo špenát, v nati kořenové zeleniny jako je petržel či celer, v pažitce, v čerstvých bylinkách nebo třeba v avokádu. Je zajímavé, že výskyt chlorofylu není vázán pouze na zelené části rostlin, jak bychom si mysleli, ale nachází se třeba i u fialových kultivarů hořčice či salátů a to, že není vidět je jen díky tomu, že byl překryt jiným barvivem, často karotenoidy. Nejvíce chlorofylu obsahují ale divoce rostoucí rostliny, především kopřiva dvoudomá nebo smetánka lékařská neboli pampeliška. Konzumací tohoto „plevele“ tak do těla dostáváte kromě řady vitamínů a minerálů právě životodárný chlorofyl a svému tělu tak velmi prospíváte. Než tedy budete utrácet za zeleninu či tablety v lékárně, nejprve si projděte zahradu.

Chlorofyl je podobný hemoglobinu: v těle má i stejný význam

Vědci se již dávno shodli na tom, že chlorofyl se svým složením podobá hemoglobinu, krevnímu barvivu červených krvinek. Chemické složení je vesměs stejné, jen s tím rozdílem, že jádro hemoglobinu je tvořeno molekulami železa a jádro chlorofylu molekulami hořčíku. Chlorofyl se tedy v lidském těle chová velmi podobně, jako hemoglobin. Stimuluje červené krvinky v kostní dřeni a bylo zjištěno, že lidé, kteří pravidelně konzumují zelené potraviny (především listovou zeleninu), mají větší počet červených krvinek i úroveň hemoglobinu v krvi. Stejně jako je hemoglobin nositelem kyslíku v těle, tak i chlorofyl má velký vliv na regulaci a zpomalení procesů stárnutí. Jezte pravidelně zelené rostliny a budete stárnou pomaleji.

Proč je v těle chlorofyl prospěšný

Kromě výše uvedeného chlorofyl zlepšuje peristaltiku střev, přispívá ke zvýšení celkové výkonnosti organismu, podporuje hojení ran a má silné antioxidační a dezinfekční účinky. Chlorofyl je rovněž důležitý při ozařování a chemoterapii a bylo také zjištěno, že zlepšuje a podporu tvorby mléka. Z toho důvodu se maminkám s miminky doporučuje konzumovat dostatek listové zeleniny, aby si chlorofyl zajistily.

Nemáte rádi syrovou zeleninu? Nevadí, máme řešení

Pokud máte rádi zeleninu, je vše v pořádku a nebude tedy pro vás žádný větší problém s její pravidelnou kontumací. Než se ale vrhnete do pojídání salátu, brokolice či jiné zeleniny, mějte na paměti, že chlorofyl se varem ničí. Z toho důvodu musíte zeleninu konzumovat syrovou ať již v podobě salátů, džusů či v současné době oblíbených smoothie. Ale pokud syrovou zeleninu nejíte nebo máte třeba alergii na některý druh zeleniny, pro vás je další možností návštěva lékárny. Zde totiž zakoupíte různé preparáty (tablety, prášky, tinktury) právě s chlorofylem.

Zdroj: Ing. Miroslav Šlosár, Ph.D., Katedra zelinárstva, Fakulta záhradníctva a krajinného inžinierstva, Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre

O autorce:

Vystudovala Zahradní inženýrství na České zemědělské univerzitě v Praze a již přes 20 let působí jako zahradní architektka. Její koníček se zároveň stal i její profesí, založila úspěšnou, realizační firmu, která svým zákazníkům ukazuje, že krásnou a udržovanou zahradu může mít každý, stačí jen vědět, jak na to. Své odborné znalosti a zkušenosti sdílí také na sociálních sítích a těší ji zájem fanoušků o rostliny a přírodu kolem nás. Zahradnímu oboru propadla natolik, že jej řadu let vyučovala na středních školách a vychovala tak několik generací mladých a perspektivních zahradníků.

Naše krásná zahrada

Předplatné Naší krásné zahrady